صفحه اصلی / مجله تجارت

نبرد تراشه‌ها: چگونگی ظهور “چیپلت‌ها” به عنوان بخشی اساسی از استراتژی فناوری چین

چگونگی ظهور “چیپلت‌ها” به عنوان بخشی اساسی از استراتژی فناوری چین

تاریخ ۱۳ ژوئیه (رویترز) – فروش دارایی‌های شرکت نوپا  سیلیکون ولی با نام zGlue در سال ۲۰۲۱ بدون هیچ توجه ویژه‌ای اتفاق افتاد، به استثنای یک بخش: تکنولوژی که این شرکت در اختیار داشت و طراحی شده بود تا زمان و هزینه ساخت تراشه‌ها را کاهش دهد، ۱۳ ماه بعد شرکت Chipuller، یک شرکت نوپای در شنزن، قلب فناوری جنوبی چین، ظاهر شد.

Chipuller تکنولوژی چیپلت را خریداری کرد، یک روش کارآمد برای بسته‌بندی گروهی از نیمه‌هادی‌های کوچک به منظور تشکیل یک مغز قدرتمند قابلیت تأمین نیروی لازم برای همه چیز از مراکز داده تا گجت‌های خانگی.

انتقال فناوری که قبلاً گزارش نشده است، و با توجه به تجزیه و تحلیل رویترز بر اساس  صدها برگه از ده ها حکم‌ و مدارک دولتی چین، مقالات تحقیقی و گرنت ها، مدارک سیاسی دولت محلی و مرکزی و مصاحبه‌ با مدیران چینی تراشه، هماهنگ شده است.

کارشناسان صنعت می‌گویند که فناوری چیپلت برای چین حتی از زمانی که ایالات متحده از دسترسی به دستگاه‌ها و مواد پیشرفته مورد نیاز برای ساخت تراشه‌های پیشرفته‌تر امروزی متوقف شده است، اهمیت بیشتری پیدا کرده است و در واقع  اساس برنامه‌های این کشور برای خودکفایی در تولید نیمه‌هادی است.

رقابت آمریکا و چین از همان خط شروع آغاز می‌شود، چیپلتر، یعنی یانگ منگ، رئیس هیئت مدیره چیپلتر در یک مصاحبه با رویترز درباره فناوری چیپلت گفت: “در سایر فناوری‌های تراشه، چین و ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی و تایوان، فاصله قابل توجهی وجود دارد.

بر اساس بررسی رویترز، گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که مقامات چینی در سال‌های اخیر به طور مکرر بر تکنولوژی چیپلت تأکید کرده‌اند. حداقل بیست سند سیاسی از دولت‌های محلی تا مرکزی وجود دارد  که به آن به عنوان بخشی از استراتژی گسترده‌تری برای افزایش قابلیت‌های چین در “تکنولوژی‌های کلیدی و برش‌مرز” اشاره کرده‌اند.

“با توجه به محدودیت‌های موجود بر روی تجهیزات ساخت وافر، چیپلت‌ها برای چین معنای بسیار ویژه‌ای دارند”، چارلز شی، تحلیلگر چیپ از شرکت Needham می گوید: “آنها همچنان می‌توانند به توسعه فناوری استوک ۳D یا دیگر فناوری‌های چیپلت بپردازند تا از این محدودیت‌ها عبور کنند. این استراتژی کلان است و فکر می‌کنم ممکن است عملکرد خوبی داشته باشند.”

بیجینگ به سرعت از تکنولوژی چیپلت در زمینه‌های متنوعی از هوش مصنوعی تا خودروهای خودران استفاده می‌کند و شرکت‌هایی از جمله شرکت فناوری بزرگ هواوی تا نهادهای نظامی از کاربردهای آن بهره‌برداری می‌کنند.

بررسی اعلان‌های شرکتی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های بزرگتر در این حوزه در راه است.

 

مزیت چیپلت چین

چیپلت‌ها یا چیپ‌های کوچک ممکن است به اندازه یک دانه شن باشند یا بزرگتر از ناخن بزرگ باشند و در فرآیندی به نام بسته‌بندی پیشرفته به هم می‌پیوندند.

این تکنولوژی در سال‌های اخیر به عنوان راهکاری در صنعت تراشه جهان به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است، زیرا ابعاد تولید تراشه‌ها در رقابت برای ساخت ترانزیستورها به حدی کوچک شده است که اکنون به تعداد اتم‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

بسته‌بندی محکم چیپلت‌ها می‌تواند کمک کند تا سیستم‌های قدرتمندتری بدون کاهش اندازه ترانزیستور ایجاد شود، زیرا چندین چیپ می‌توانند مانند یک مغز کار کنند.

خطوط کامپیوتری پیشرفته شرکت اپل از تکنولوژی چیپلت استفاده می‌کنند، همچنین چیپ‌های قدرتمند اینتل و AMD نیز از این تکنولوژی بهره می‌برند.

براساس گزارش شرکت بورسی Dongguan، تقریباً یک چهارم از بازار بسته‌بندی و آزمایش تراشه جهان در چین قرار دارد.

اگرچه برخی می‌گویند که این مسئله چین را قادر به بهره‌برداری از تکنولوژی چیپلت می‌کند، اما یانگ، رئیس هیئت مدیره چیپلتر هشدار داد که سهم چین از  صنعت بسته‌بندی که می‌تواند به عنوان پیشرفت در نظر گرفته شود، “بسیار بزرگ نیست”.

با شرایط مناسب، چیپلت‌هایی که بر اساس نیازهای مشتری شخصی‌سازی شده‌اند، به سرعت تکمیل می‌شوند. بر اساس گفته یانگ، “سه تا چهار ماه، این مزیت منحصر به فردی است که چین در این زمینه دارد”.

به گفته شی، تحلیلگر شرکت مشاوره Needham، بر اساس داده‌های واردات منتشر شده توسط سازمان گمرک چین، خرید تجهیزات بسته‌بندی چیپ در ۲۰۲۱ به ۳٫۳ میلیارد دلار افزایش یافت، در مقایسه با رکورد قبلی ۱٫۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸، با این حال در سال گذشته به ۲٫۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

از اوایل سال ۲۰۲۱، مقالات تحقیقی درباره چیپلت‌ها توسط محققان ارتش آزادی بخش خدمات ملکی چین و دانشگاه‌های تحت مدیریت آنها منتشر شده‌اند، و آزمایشگاه‌های دولتی و مرتبط با نیروهای مسلح نیز در طول سه سال گذشته به استفاده از تراشه‌های ساخته شده با استفاده از تکنولوژی چیپلت داخلی علاقه نشان داده‌اند.

چیپلت‌ها در دستور کار است

در آستانه تشدید تنش‌های آمریکا و چین، شرکت چینی چیپلتر 28 پتنت را خریداری کرد که یا متعلق به شرکت zGlue بوده است یا توسط افرادی که نام آنها در پتنت‌های zGlue ثبت شده است اختراع شده‌اند،

به گفته اسنادی که توسط رویترز دیده شده و تایید شده است.این خرید از طریق یک انتقال دو مرحله‌ای صورت گرفت، ابتدا از طریق شرکت North Sea Investment Co Ltd که در جزایر ویرجین بریتانیا ثبت شده.

کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده (CFIUS)، یک کمیته قدرتمند به ریاست وزارت خزانه که معاملات را به منظور تهدیدهای جدی برای امنیت آمریکا بررسی می‌کند، به درخواست رویترز درباره اینکه آیا چنین فروش‌هایی نیازمند تأیید آنها هستند پاسخی نداد.

وکلای CFIUS، لورا بلک در گروه تجاری Akin، ملیسا منینو در بیکرهاستلر و پری بیچکی در Berliner Corcoran & Rowe، می‌گویند که فروش پتنت‌ها به تنهایی به معنی صلاحیت CFIUS بر روی معامله نیست، زیرا به این وابسته است که آیا دارایی‌های خریداری شده تشکیل یک کسب‌وکار آمریکایی را می‌دهند یا خیر.

مایک گالاگر، نماینده موثری که کمیته تخصصی خود درباره چین را تشکیل داده و از دولت بایدن خواسته است تا در مقابل چین سختگیرانه تر عمل کند، در ایمیلی به رویترز گفته است که مورد zGlue نشان می‌دهد “نیاز فوری به بازنگری در CFIUS” وجود دارد.

وی در ایمیلی اظهار داشت: “باید به جمهوری خلق چین اجازه داده نشود  از شرکت‌های آسیب‌دیده آمریکایی بهره‌برداری کند و مالکیت آن  را به چین منتقل کند”.

یانگ، رئیس هیئت مدیره چیپلتر گفت که وکیل zGlue با هر دو CFIUS و وزارت بازرگانی ارتباط برقرار کرد تا اطمینان حاصل کند که فروش به North Sea علیه کنترل‌های صادراتی نیست.

به گفته یک سخنگوی چیپلتر، این بحث‌ها هیچ اشاره‌ای به چیپلتر یا احتمال اینکه یک نهاد چینی به مالکیت پتنت‌ها برسد نداشتند.

، یانگ میگوید:”همه چیز به صورت بسیار شفاف و با رعایت قانون (آمریکا) انجام شد”.

یانگ می‌گوید خود را بنیانگذار شرکت zGlue می‌داند، زیرا در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک سرمایه‌گذار و پس از تشکیل شرکت، مستقیماً در شرکت سرمایه‌گذاری کرد و بعدها به عنوان عضو هیئت مدیره و رئیس این شرکت فعالیت کرد.

یانگ می‌گوید: “بنابراین، ما وقت زیادی را صرف ارتباط با CFIUS کرده‌ایم”.

 

چیپلتر تنها شرکتی با تکنولوژی چیپلت نیست

شرکت چینی هواوی، غول فناوری و طراحی چیپ که در لیست محدودیت‌های شدید ایالات متحده قرار گرفته است، فعالانه درخواست پتنت چیپلت را ثبت کرده است.

براساس گزارش شرکت آناکوا، رئیس‌مدیرعامل حلقه‌های تحلیلی آناکوا، هواوی در سال گذشته بیش از ۹۰۰ برنامه پتنت مرتبط با چیپلت را در چین منتشر کرد، در مقایسه با ۳۰ برنامه در سال ۲۰۱۷.

هواوی امتناع کرد که نظری ارائه دهد.

رویترز بیش از دوازده اعلامیه در طول دو سال گذشته برای کارخانه‌های جدید یا گسترش کارخانه‌های موجود از شرکت‌هایی که در سراسر بخش فناوری چین از تکنولوژی چیپلت استفاده می‌کنند، شناسایی کرده که سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰ میلیارد یوان را شامل می‌شود.

این شرکت‌ها  چینی‌ شامل TongFu Microelectronics و JCET Group، و همچنین شرکت‌های نوپایی در حال رشد مانند گروه فناوری بیجینگ ESWIN می‌باشند که ۵٫۵ میلیارد یوان برای یک کارخانه برای شرکت دخترانه خود که در آوریل فعالیت خود را آغاز کرد، صرف کرده‌اند.

مقاله‌ای که در ماه مه توسط یک منبع متعلق به وزارت صنعت و اطلاعات چین (MIIT) منتشر شد، شرکت‌های تکنولوژی بزرگ چین را به استفاده از شرکت‌های بسته‌بندی داخلی مانند TongFu تشویق کرد تا به خودکفایی چین در قدرت محاسباتی کمک کنند.

MIIT به درخواست رویترز پاسخی نداد.

یانگ، رئیس هیئت مدیره چیپلتر، به این صورت آن را می‌گوید: “تکنولوژی چیپلت، نیروی پیشروی برای توسعه صنعت نیمه‌هادی داخلی است”، او در کانال رسمی ویچت شرکت گفت: ” وظیفه‌مان است که آن را به چین بازگردانیم”.

برای خواندن مطالب بیشتر در مجله تجارت عضو شوید

 

 

برای دریافت مشاوره فرم زیر را تکمیل کنید